Strategische verandertrajecten

Als je bedrijf behoefte heeft of genoodzaakt is om te veranderen weet je zelf vaak niet waar en hoe te beginnen. Mr. Six werkt volgens 6 heldere stappen. De duur van zo'n traject is afhankelijk van de zwaarte van het probleem en de input die jezelf levert, echter een realistische indicatie is 100 tot 250 uur. Stap 1 tot en met 5 is een strategisch traject. De uitkomst hiervan is te vertalen naar een operationele uitwerking en dit is stap 6.

1. Vertrekpunten

Alles start met een vrijblijvend intake gesprek. Zijn beide partijen enthousiast? Dan kunnen we aan de slag. Allereerst wordt in kaart gebracht wat de vertrekpunten zijn. Een opdrachtgever krijgt direct bij de start huiswerk mee.

2. Externe analyse

Zodra de vertrekpunten in kaart zijn gebracht starten de belangrijke analyses. Er wordt altijd begonnen met de externe analyse. De kansen en de bedreigingen die hier uit voortkomen worden zorgvuldig meegenomen naar stap 4.

3. Interne analyse

Na de externe analyse volgt echter eerst nog de interne analyse. Voor beide analyses zijn de canvas modellen van Osterwalder een verrijking. Business Model Canvas en Waardepropositie Canvas sessies worden altijd toegepast. Intensief, leerzaam en heel verhelderend. Vaak worden hier veel mensen, ook van buitenaf, bij betrokken.

4. Strategische analyse

Zodra ook de sterkten en zwaktes van een organisatie in kaart zijn gebracht, start de confrontatie, de strategische analyse. Hier wordt het centrale probleem blootgelegd.

5. Strategische opties

Problemen vragen om oplossingen. Nog concreter: om strategische opties. Mr. Six zal de opties neerleggen bij de opdrachtgever en die bepaalt welke koers de organisatie gaat varen. Hier wordt niet alleen naar de meest winstgevende optie gekeken, echter ook welke het beste is te implementeren.

6. Operationele uitwerking

Handjes uit de mouwen! We gaan met z'n allen aan de slag met de nieuwe koers. De verandering is daadwerkelijk gaande.